Yksi pieni ja tavallaan melko mitätön asia Saksan kouluissa saa yllättävän monen Saksassa asuvan suomalaisen ärtymään. Tämä asia on se, että Saksassa käytetään mustekynää. Asia kirvoittaa melko paljon vastustusta. Itseänikin tapa alussa oudoksutti, kuten moni muukin seikka saksalaisessa koulussa. Mutta toisaalta en jaksa sitä vastustaakaan, en usko että siitä on mitään haittaa lapsille. Hyviä puoliakin asiasta voi löytää. Ja mikä tärkeintä, esikoiseni opettajan perusteli vallan hienosti mustekynän käytön vanhempainillassa.
Saksan peruskoulussa saavat tokaluokkalaiset palkinnoksi hyvin opitusta kaunokirjoituksesta siirtyä kirjoittamaan mustekynällä. Tai ehkä kaikkien (aikuisten) mielestä kyse ei ole palkinnosta, vaan joutumisesta. Lapset tuntuvat itse olevan asiasta lähinnä ylpeitä. Nyt minä osaan niin hyvin, että saan siirtyä mustekynään! Se on omalla tavallaan pieni askel isommaksi ja taitavammaksi kasvamisessa. Itseänikin tämä aluksi hieman hämmensi ja oudoksutti. Suomessahan lyijykynää käytetään läpi koko koulu-uran. Täällä Saksassa ekaluokalla kirjoitetaan lyijykynällä ja tokaluokan aikana siirrytään kokonaan mustekynään. Itselleni yllättävää oli todellakin se, että kaikki koulutyöt tehdään mustekynällä. Myös matematiikka. Ja erityisesti kaikki kokeet.
Se kyllä hieman huvitti minua, että vasta kolmikymppisenä sain ensimmäisen kerran käteeni täytettävän mustekynän, kun sellainen piti esikoiselle hankkia. Hetki siinä mietittiin, että mitenkäs tämä mustepatruuna oikein asennetaan. Taisi olla koululainen siinä asiassa äitiänsä paremmin asiasta perillä. Samalla tuli tutuksi myös sellainen kynä (Tintenlöscher), jolla sen musteen saa haihdutettua pois. Tokaluokalla saavat oppilaat pyyhkiä tuolla haihduttavalla kynällä virheet pois ja sitten voi kynän toisella päällä kirjoittaa uudestaan. Oppia ikä kaikki!
Peruskoulun viimeisellä luokalla eli neljännellä virheitä ei enää saa pyyhkiä eli haihduttaa pois. Jos kirjoittaa väärin, niin sana/numero vedetään yksinkertaisesti yli ja perään kirjoitetaan oikea. Virheet jäävät siis täysin näkyviin. Tämä olisi minulle itselleni suurin oppimisen paikka! Mikä kamala asia, että virheet jäisivät kaikkien näkyville! Nehän erityisesti pitää piilottaa. Olen kyllä miettinyt, että juuri tämä asia mustekynässä on melko kasvattava. Virheitä on pakko oppia hyväksymään.
Toinen kasvatusnäkökulma mustekynän käytössä on harkintakyvyn lisääntyminen. Tällä puheella opettaja sai minut hyväksymään mustekynän. Tärkeää on, että oppilas oppii miettimään ennen kuin kirjoittaa. Mustekynää käyttäessä on pakko harkita sanansa ennen kirjoittamista. Lisää huolellisuutta, mutta myös ennakkosensuuria. Tekisi hyvää varmasti meille kaikille todellakin miettiä mitä ja miten haluamme asiamme esittää. Omien sanojensa etukäteen miettiminen olisi erityisen tärkeää muistaa, myös nykyisessä somemaailmassa!
Vastaa