Saksan kouluissa panostetaan kielten oppimiseen

Saksassa kuudesluokkalaiset lukevat koulussa 8 tuntia vieraita kieliä viikossa!

Vieraiden kielten, etenkin englannin oppimista pidetään tärkeänä ja arvossa. Sen opettelu aloitetaan heti koulu-uran alussa. Ensimmäisellä luokalla englantia opetellaan 2 tuntia viikossa. Oppimismenetelmät painottuvat toki sanaston oppimiseen piirtämällä, kirjoittamalla, puhumalla ja laulamalla. Heti ei siis suinkaan aloiteta kieliopin pänttäämistä. Omia oppikirjoja ei nuorempien lasten koulussa ekaluokalla englanninkielessä vielä ole, vaan opetus tapahtuu suullisesti, kuuntelemalla opettajaa, keskustelemalla, laulamalla, kopioimalla sanoja mallista tai kuvasanakirjoja ja muita englanninkielisiä kirjoja katsellen. Sanoja kirjoitellaan kuvien viereen. Puhumiseen panostetaan alusta asti. Joka englannin tunti harjoitellaan ryhmissä tai pareittain keskustelua englanniksi.

Esikoinen kävi eri koulussa alaluokat ja heillä oli käytössä englannin harjoituskirjat ekaluokasta alkaen. (Tämä on yksi Saksan erikoisuuksista mielestäni, kouluilla on välimatkaa ehkä 500 m ja käytössä on hyvin erilaisia oppimismenetelmiä.). Otin esimerkkikuvat esikoisen vanhoista harjoituskirjoista ekaluokalta (ylempi kuva) ja kolmannelta luokalta (alempi kuva). Kuuntele ja väritä/numeroi järjestykseen sekä leikkaa-liimaa -menetelmillä on pitkälle hänenkin koulussaan menty. Ja tietysti laulu(leikeillä).

Esikoinen on nyt Gymnasiumissa kuudennella luokalla. Täällä Gymnasiumissa aloitetaan kuudennella luokalla toinen vieras kieli pakollisena. Kaikki ovat aloittaneet ensimmäisen vieraan kielen (englannin) jo Grundschulen eli alakoulun ensimmäisellä luokalla eli 6 -vuotiaana. Kuudennella alkaa toinen vieras kieli, jonka meidän Gymnasiumissa sai valita latinan ja ranskan väliltä. Kolmannes kuulemma valitsee edelleen latinan, mutta suurempi osaa ottaa ranskan kielen, jonka ainakin itse koen huomattavasti järkevämmäksi vaihtoehdoksi. Kahdeksannella luokalla saa halutessaan valita vielä kolmannen vieraan kielen, joka meidän Gymnasiumissa on espanja, italia tai hebrea.

Kuudesluokkalaisen lukujärjestys Gymnasiumissa. Viikkotuntimäärä 31 oppituntia + kuoroharrastus.

Esikoisella on englantia jo 4 oppituntia viikossa eli edistymistahti on jo huima. Samoin juuri alkanutta ranskaa luetaan 4 tuntia viikossa. 11-vuotiaat lapset opiskelevat vieraita kieliä siis 8 tuntia viikossa. Tämä vaatii jo työtä!

Lisäksi täällä ovat erityisen suosittuja sellaiset Gymnasiumit, joissa heti viidennestä luokasta lähtien osa opetuksesta on toisella kielellä. Esimerkiksi ranskaksi tai englanniksi. Eli nämä ovat kaksikielisiä Gymnasiumeja. Itsekin sellaista aluksi mietimme esikoiselle, mutta päädyimme kuitenkin tuohon kotiamme lähinnä olevaan luonnontieteitä painottavaan Gymnasiumiin. Esikoisen Gymnasiumissa on siis mahdollisuus valita laaja matematiikka, fysiikka, kemia tai biologia. Toki on mahdollista valita myös musiikkilinja tai kolmas kieli. Valinnanvaraa siis on.

Tässä asiassa on hauska (vai onko!) huomata, miten perinteisesti täälläkin sukupuolivalinnat näkyvät näissä kouluvalinnoissa. Esikoisen luokalla on 20 poikaa ja vain 8 tyttöä, koska kyseessä on luonnontiedegymnasium! Sukupuolijakauma menee kuulemani mukaan tasan toisin päin näissä kaksikielisissä kouluissa. Me itse ajattelimme ja esikoinen (tyttö) itse toivoi juurikin näitä luonnontieteitä, vaikka hän olisi kyllä lahjakas myös kielissä. Viime vuonna vitosella hän pitikin todella paljon kemian labroista ja biologia lukeutuu myös lempiaineisiin. (Hih, kuten äidillään.)

Saksassa lapset tekevät kielten oppitunneilla itse sanaston erityiseen Vokabelheft-nimellä myytäviin vihkoihin. Tässä esimerkkinä yllä oleva esikoisen ranskankielen sanastovihko. Käsin sanat kirjoittamalla ne jäävät paremmin mieleen.

Tästä tuli mieleen, että esikoisen vanhempainillassa Gymnasiumin alkaessa viidennellä luokalla, yksi vanhemmista kysyi paikalla olleelta englanninopettajalta mielipidettä/suositusta jostakin sovelluksesta, jolla opetella englantia. Opettajan vastaus oli selkeä. Hän ei osannut suositella mitään sovellusta, koska hänen mielestään itse kirjoittamalla oppii kielen niin paljon pysyvämmin kuin vain sovellusta näpyttelemällä. Ei hän silti kieltänyt käyttämästä sovelluksia kotioloissa lisäapuna/ilona, mutta perinteisiä menetelmiä ne eivät hänen mielestään korvaa.

Esimerkkisivu ranskanoppikirjasta.

Kyselin mielenkiinnosta suomalaiselta ystävältä, jolla on saman ikäisiä lapsia, että miten kielenoppiminen Suomessa ajoittuu. Tässä on paikkakunta ja koulukohtaisia eroja, mutta heidän koulussaan näin. Hän kertoi, että englanti alkaa nykyään joko toisella tai kolmannella luokalla ja sitä on 2 oppituntia viikossa. Jos ottaa toisen A-kielen, alkaa se neljännellä luokalla. Kuudennella alkaa sitten ruotsin kieli, jos sitä ei ole valinnut jo A-kieleksi. Enimmillään Suomen kuudesluokkalaiset opettelevat siis kolmea vierasta kieltä, jolloin viikkotuntimäärä on yhteensä 6 h. Iso osa taitaa kuitenkin lukea vain yhtä A-kieltä, jolloin Suomessa kuudesluokkalaisilla on kaksi vierasta kieltä (englanti ja ruotsi) ja viikossa 4 oppituntia. Tämä on puolet vähemmän kuin Saksassa!

Olisipa kiva kuulla lisää Suomen kielenopetussysteemeistä ja myös kokemuksia muista maista! Tiedostan myös, että Saksassakaan ei välttämättä joka osavaltiossa kielipolitiikka ole samanlaista kuin meillä. Jos oikein olen käsittänyt, saattaa jossain päin Saksaa olla vielä latinakin pakollisena kaikilla ylioppilaaksi kirjoittavilla!

Lue lisää aiheesta:

Koulukypsyystesti

Koulunaloitus on juhlan paikka!

Kouluissa kirjoitetaan mustekynällä

Vanhempainvelvollisuudet Saksan kouluissa

Saksalaislapset eivät käytä kännykkää koulussa

Kouluissa syödään omia eväitä: mitä eväsrasioista meillä löytyy?

Paljonko koulunkäynti Saksassa maksaa?

Comments

6 vastausta artikkeliin “Saksan kouluissa panostetaan kielten oppimiseen”

  1. Mari avatar
    Mari

    Kovasti on Suomessakin paikkakuntakohtaisia eroja kielivalikoimissa ja juurikin A2-kielen tarjonnassa. Meidän kunnassa englanti on ainut vaihtoehto ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi ja sen opetus alkaa vasta kolmannella luokalla. Minusta olisi hyvä alkaa lapsia tutustuttaa siihen jo ekasta luokasta alkaen, ei niinkään systemaattisesti sanoja tankkaamalla vaan laululeikeillä, loruilla ja fraaseilla, jotta korva ja suu pikkuhiljaa siihen tottuvat. Vapaaehtoisen A2 kielen opiskelu alkaa meillä neljännellä luokalla ja kielivaihtoehtoina saksa ja ranska. Ruotsi sitten kaikille pakollisena kuudennella luokalla. Meidän viidesluokkalaisella on viikossa englantia 3h ja saksaa 2h . Kuudesluokkalaisella englantia, saksaa ja ruotsia 2h+ 2h +2h. Kokonaisviikkotuntimäärä taitaa molemmilla olla 27h.

    1. Jonna / Lempipaikkojani avatar

      Siellä mihin me olemme muuttamssa, on ensimmäiseksi A-kieleksi mahdollista valita englannin tilalta saksa, ranska, ruotsi tai venäjä. En tosin tiedä toteutuvatko nämä kaikki vaihtoehdot joka vuosi ja kouluakin voi oppilas joutua vaihtamaan kielivalinnasta riippuen. Tietenkään joka koulu ei tarjoa kaikkia näitä vaihtoehtoja. Neljännellä A2 -kieleksi voi valita vain englannin eli muu kieli pitää valita kolmannella.

  2. Anna-Maria avatar
    Anna-Maria

    Suomessa ongelmana ylimääräisissä kielitunneissa nuoremmilla oppilailla 1-2 lk on se että viikkotuntimäärä on rajattu. Eli jos 2 luokalla aloitetaan vieraskieli, sen tuntimäärä on käytännössä aina pois äidinkielen tuntimääristä, koska muusta ei voi vähentää. Toinen ongelma on, että kieliin tarvitaan kieltenopettajat, joiden tuntipalkka on suurempi, kuin normaalin luokanopettajan. Moni kunta ei halua tästä lisäkustannuksia.

    1. Mari avatar
      Mari

      Kun minimituntikehyksellä monessa kunnassa mennään, niin ei toki ole mahdollista välttämättä saada erillistä englannin tuntia ensimmäisille luokille. Luokaopettajan taidoista riippuen enkun kielikylpy olisi kyllä helppo upottaa esim musiikin tai liikunnan tunneille. Ei siis välttämättä vaadi omaa korvamerkattua tuntia. Meidän lasten koulussa englantia opettaa koko alakoulun ajan ihan luokanopettajat. Yläkoulun puolella on sitten kieltenopettajat. Tämäkin tosiaan vaihtelee koulukohtaisesti.

      1. Jonna / Lempipaikkojani avatar

        Täällä Saksassa myös englantia opettaa alakoulussa (4 vuotinen Grundschule) käsittääkseni ihan luokanopettajat ja opetus on tosiaan enempi kielikylpymäistä ekoina vuosina. Eli ei kielioppia, ei kokeita, ei läksyjäkään.

    2. Jonna / Lempipaikkojani avatar

      Minun puolestani Suomessa voitaisiin vaikka lisätä viikkotuntimäärää eka-tokaluokkalaisille. (Saksassa ekaluokkalaisilla on 22 tuntia viikossa.) Koulupäivät ovat Suomessa lyhyet eli ei siinä 1-2 lisätuntia oikeastaan missään tuntuisi. Rahakysymyshän tämä(kin) viimekädessä on, mutta koulutukseen jos mihin kannattaisi panostaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *